Tedarik zincirinde yaklaşık üç yıl süren akıl almaz kesintilerin ardından 2023, kendi sorunlarını ve potansiyellerini ortaya koyacak. COVID-19 salgınının, artan yaşam maliyetinin ve siyasi kargaşanın etkilerinin 2023’e kadar hissedilmesi muhtemeldi. Lojistiği etkileyen en ciddi trafik sıkışıklığı hafiflemeye başlıyor. Ancak, potansiyel büyüme fırsatlarıyla birlikte yeni zorluklar da ortaya çıkıyor. Son birkaç yılın gösterdiği en önemli şey, iyi hazırlanmanın ne kadar önemli olduğudur. Lojistik alanında çalışan kişiler olarak 2023 yılı stratejilerini hazırlarken, dikkat edilmesi gereken ve gelecek yıl için hazırlıklı olunması gereken önemli trendler listesini sizler için derledik.
2022’de ülkeleri etkileyen beklenmedik olaylar, nakliye taşımacılığı yapan şirketlerde esnek ve sağlam tedarik zincirlerine olan ihtiyacın altını çizdi. Bu öngörülemeyen, planlanmamış olayların tedarik zincirleri üzerinde büyük bir etkisi olabilir. COVID-19 salgınının devam eden etkilerinden, Süveyş Kanalı tıkanıklığına ve Ukrayna’daki çatışmaya kadar, tedarik zincirleri son birkaç yıldır sıklıkla test ediliyor. Navlun piyasasının karşı karşıya olduğu diğer zorluklar arasında personel eksiklikleri, kapasite sorunları, enflasyondaki artış ve talep zirvesi yer alıyor.
Tedarik zincirleri artık her zamankinden daha fazla öngörülemeyen zorluklara ve sorunlara tabidir. 2023 yılı, bir istisna değildir ve hem yerel hem de uluslararası pazarlardan nakliye komisyoncularının hayatta kalmalarını ve her duruma uyum sağlama ihtiyacı hiç bu kadar büyük olmamıştı. Genellikle dijitalleşme yoluyla geliştirilen uyum sağlama yeteneği, esneklik ve şeffaflık, fırtınadan sağ çıkmak için çok önemlidir. Doğru araçlar ve bilgi toplama ve analiz etme yeteneği ile nakliye komisyoncuları verimliliği artırabilir. Ayrıca, kısmi kesintiler olmayan fırsatlardan yararlanmak için daha iyi bir konumdadırlar. Aynı zamanda tedarik zinciri yöneticilerinin % 90’ı geçen yıl tedarik zinciri yönetimi teknolojilerine yatırım yaptıklarını söyledi ve % 80’i, tipik olarak gelişmiş planlamaya yardımcı olmak için 2023 yılı ve sonrasına kadar yatırım yapmaya devam etmeyi beklediklerini ifade etti.
Jeopolitik sorunlar ve yükselen enflasyon nedeniyle 2023 yılının ekonomik faaliyetlerde bir gerileme olması bekleniyor. Uluslararası Para Fonu’nun (IMF) küresel ekonomik büyümenin 2021’de % 6,0’dan 2022’de % 3,2’ye ve 2023’te % 2,7’ye düşeceğini tahmin ettiğine inanılıyor. Ayrıca, Dünya Ticaret Örgütü geçtiğimiz günlerde 2023’te küresel ekonomi tahminini revize etti. % 3,4 olan daha önceki tahminlerden % 1,0’a düştü. Birkaç pazarın ivmesindeki düşüş, nakliye komisyoncularının müşteri tabanı üzerinde önemli bir etkiye sahip olacaktır. Rapor, navlun oranlarının beklenenden daha hızlı düştüğünü ve dünya konteyner pazarının 2023 yılına kadar “geniş ölçüde nötrden negatife” geçmesinin beklendiğini söylüyor.
Çok sayıda ülke, ihracatı azaltmak ve iç ihtiyaçları sağlamak için korumacı stratejiler uyguluyor veya uygulamayı düşünüyor. Yalnızca Ukrayna-Rusya ihtilafı nedeniyle, IFPRI’nin ticaret politikası izleyicisi, 29 ülkenin, dünya tarafından tüketilen toplam kalorinin % 18’inden fazlasına eşdeğer gıda ürünleri için ihracat yasakları uyguladığını tespit etti. Chartered Institute of Procurement and Supply (CIPS) (Chartered Tedarik Enstitüsü), bu eğilimin tüm dünyada endişe yaratan bir konu olduğunu belirtiyor. Petrol ve gıdayı korumacı planların en sık hedefleri olarak belirledi, ancak etkilenen kategorilerin çeşitliliği artıyor. Planlar, bir kriz durumunda koruma sağlamayı amaçlamaktadır, ancak kullanımlarındaki artış, nakliye taşımacılığı endüstrisini etkileyebilir. Bu, tedarik zincirlerindeki herhangi bir kesintinin üstesinden gelebilmeleri, etkili ve hızlı bir şekilde tepki verebilmeleri için çevik, dinamik ve uyarlanabilir olmalarını sağlayarak tedarik zincirlerini geleceğe hazır hale getirme işinde olan nakliye komisyoncularının gerekliliğini vurgulamaktadır.
Navlun nakliyesi işi son derece dağınıktır. Transport Intelligence (Ti) (Akıllı Konteyner), belirsizlik ve çalkantılı zamanlar nedeniyle son iki yılda birleşme ve satın almaların daha sık hale geldiğini belirtiyor. 2023’te nakliye taşımacılığında daha da büyük bir konsolidasyon görme olasılığı, ekonominin kötüye gitmesi, işletmeler kapasitelerini ve coğrafi erişimlerini iyileştirmeye çalıştıkları görülmektedir.
Sürdürülebilirliğe yönelik küresel tutumlar son birkaç yılda büyük ölçüde değişti ve 2023 yılına kadar önemli bir nakliye sektörü trendi olmaya devam edecek. Yakın tarihli bir Economist Intelligence Unit (Ekonomist İstihbarat Birimi) raporuna göre, sürdürülebilir ürünlere olan talebin 2016 yılından bu yana %71 arttığını ortaya koydu. Simon Kucher & Partners tarafından yapılan sürdürülebilirlik araştırması, dünyadaki insanların %71’i daha sürdürülebilir olmak ve daha sürdürülebilir ürünler satın almak için hayatlarında ayarlamalar yaptığını söylemektedir. Toplamda, insanların %66’sı sürdürülebilirliği satın alma kararlarındaki en önemli beş faktörden biri olarak görüyor ve bu oran 2021’de %50’den artıyor. Sürdürülebilirliği iyileştirme arayışında, nakliye taşımacılığı sektörü önemli bir rol oynayabileceği öngörülüyor.
Sürdürülebilir Navlun Alıcıları İttifakı, navlun taşımacılığının tüm küresel CO2 emisyonlarının %8’ini oluşturduğunu söylüyor. Bu rakamın 2050’de tahmini olarak % 42’ye çıkması bekleniyor. Nakliye komisyoncularının önemli bir satın alma gücü var ve çevre dostu bir lojistik sektörüne geçişte yardımcı olabilirler. Sürdürülebilir ulaşım ürünlerini isteyerek ve seçerek, çarkı döndürmeye ve emisyonları azaltmaya yardımcı olabilirler. Ayrıca, sorunlu alanların belirlenmesine yardımcı olabilecek ve sürdürülebilirliği artırmak için tedarik zincirinde verimliliği artırabilecek dijitalleşmeyi savunabilirler.
Tüm sektörlerde dijital dönüşümler yaşanıyor ve nakliyecilik bunlardan biri değil. Dijital nakliye komisyoncuları, öğelerin hareketini yönetmek ve koordine etmek için teknolojiden yararlanır.Dijital nakliye komisyoncularının aşağıdakiler gibi çeşitli avantajları vardır:
Allied Market Research‘e göre (araştırma firması), dijital nakliye taşımacılığı için küresel pazarın önümüzdeki birkaç yıl içinde % 23 oranında genişlemesi bekleniyor. Pazar, 2020 yılında sadece 2,92 milyar dolarla başladı ve 2030 yılında 22,9 milyar doları bulacak. Dünya çapındaki nakliye taşımacılığı pazarının % 8’inden fazlasını oluşturuyor ve 2023 yılında, büyüme ve yenilik için en önemli yıl olarak görülüyor. Dijital teknoloji yoluyla nakliye taşımacılığının artan önemi, iş dünyasında ve teknoloji yeteneklerini geliştirmek isteyen şirketlerde daha fazla konsolidasyona neden olabilir.
Son yıllardaki en ciddi aksaklıklar artık lojistik firmalarından kaynaklanmaktadır. Sea Intelligence danışmanlığı kısa bir süre önce, beklenmedik aksamalar olmazsa nakliye baskılarının 2023 Mart ayı sonuna kadar normale döneceğini bildirdi. Geçmişteki zorluklar ortadan kalktıkça, yeni zorluklar ortaya çıkacaktır. Nakliye sektöründeki trendleri bilmek, tedarik zincirlerinin esnekliğini ve çevikliğini ön planda tutarak her türlü senaryoya hazırlıklı olmak çözümlerden biri olmalıdır.
Dünya'nın En Geniş & En Büyük Lojistik Ağına Sahibiz